Ministerstwo Rodziny
i Polityki Społecznej

Ocena użytkowników: 1 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Transport publiczny w Polsce jest zróżnicowany, należą do niego:

  • autobusy: miejskie i podmiejskie – jeżdżą w całym kraju,
  • pociągi: międzynarodowe, międzywojewódzkie, wojewódzkie, miejskie/aglomeracyjne- w przypadku wybranych miast,
  • tramwaje – jeżdżą w większych miastach,
  • metro – w Warszawie,
  • rowery – w większych miastach np. w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku można skorzystać z publicznie dostępnej wypożyczalni rowerów.

Autobusy, tramwaje i metro kursują od bardzo wczesnych godzin rannych do około 23:00 wieczorem. W dużych miastach jeżdżą autobusy nocne.

Bilety na transport komunikacją miejską można kupić w automatach biletowych (wiele automatów nie przyjmuje monet, wyłącznie karty płatnicze), kioskach („Ruch”), niektórych sklepach, na stacjach metra lub u kierującego pojazdem (należy pamiętać, że nie we wszystkich pojazdach komunikacji miejskiej jest możliwy zakup biletów u kierowcy). Bilety kupowane u kierowcy mogą być droższe. Jeden typ biletów używany jest w autobusach (miejskich), tramwajach i w metrze, z tym że w każdym mieście są one inne. Oznacza to, że np. w Warszawie nie można posługiwać się biletami zakupionymi w Krakowie.

Bilety mogą być: jednorazowe lub okresowe: całodobowe, 30-dniowe, 90-dniowe. W zależności od miasta używane są dwa typy biletów: pojedyncze i czasowe.

Bilety okresowe w miejskim transporcie publicznym w niektórych miastach pozwalają na korzystanie, bez dodatkowych opłat, z pociągu w granicach miasta oraz okolic. Przykładowo posiadając bilet okresowy na transport miejski w Warszawie, można także korzystać oprócz Szybkiej Kolei Miejskiej SKM także z pociągów Kolei Mazowieckich oraz Warszawskiej Kolei Dojazdowej na terenie Warszawy oraz niektórych ościennych gmin.

Bilet pojedynczy ważny jest tylko na jedną podróż – niezależnie od jej długości. W tym wypadku, przesiadając się z jednego autobusu do innego, należy skasować nowy bilet – chyba że jest to bilet całodobowy, tygodniowy lub miesięczny (tego typu bilety stosowane są np. w Warszawie).

Bilet czasowy ważny jest przez pewien czas (np. 10 lub 30 minut). Podróżując z takim biletem można zmieniać środek transportu publicznego (tego typu bilety stosowane są np. w Łodzi i Warszawie).

Bilety do autobusów podmiejskich kupuje się u kierowcy lub w kasach biletowych na dworcach autobusowych. W strefach podmiejskich i w niektórych miastach kursują także prywatne autobusy oraz tzw. busy, w których opłatę za przejazd uiszcza się u kierowcy.

W Polsce wyróżniamy cztery rodzaje pociągów. Najszybsze i najbardziej komfortowe to Express i Intercity – zatrzymują się tylko w większych miastach i zazwyczaj mają tylko 2 do 3 przystanków przed stacją końcową. Pociągi pospieszne zatrzymują się częściej i są tańsze. Pociągi osobowe zatrzymują się na wszystkich stacjach i są najtańsze. W przypadku pociągów ekspresowych i pospiesznych, pociągi te zatrzymują się tylko na wybranych stacjach i przystankach osobowych.

W kwestii ceny biletów kolejowych zależą one od przyjętej polityki przez przewoźników i organizatorów publicznego transportu zbiorowego. Tańsze bilety mogą być dostępne przy zakupie z wielodniowym wyprzedzeniem oraz na połączenia mniej popularne. Istnieje też wiele ofert promocyjnych oraz zniżek i ulg ustawowych obowiązujących u wszystkich przewoźników.

Zakup biletu możliwy jest za pośrednictwem aplikacji mobilnych, przez Internet, w automatach biletowych, w kasach oraz zwykle za dodatkową opłatą u konduktora.

Międzynarodowe i krajowe połączenia lotnicze w Polsce oferowane przez polskich oraz zagranicznych przewoźników lotniczych wykonywane są z portów lotniczych w Warszawie, Modlinie, Bydgoszczy, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Gdańsku, Szczecinie, Wrocławiu, Zielonej Górze, Rzeszowie, Poznaniu, Lublinie i Olsztynie.

Bilety lotnicze można kupić w kasach biletowych na lotniskach lub z wykorzystaniem Internetu wykorzystując strony internetowe przewoźników lotniczych lub różne wyszukiwarki połączeń.

W ostatnich latach w Polsce bardzo popularny jest temat rowerów miejskich. Najważniejszą ich cechą jest możliwość łatwego wypinania i oddawania do stacji - każdy operator stosuje swój własny system. Rower możemy pożyczyć z dowolnej stacji i oddać go również do dowolnej stacji. Specjalny skomputeryzowany system dba o autoryzację oraz rozliczenie czasu jazdy. Zazwyczaj jest to realizowane za pomocą karty magnetycznej, lub chipowej, która można "naładować" określoną kwotą pokrywającą kaucje oraz opłaty za przejazdy. Aby zachęcić użytkowników w większości systemów pierwsze pół godziny jazdy jest bezpłatne. Obecnie w Polsce działa kilka systemów wypożyczalni rowerów miejskich.

 

 

Więcej informacji